Blog de vier voor- en nadelen van PDF's voor SEO

Misschien wist je het al maar misschien ook niet. Zoekmachines kunnen sinds enige tijd PDF bestanden indexeren. Dat betekent dus naast alle reguliere resultaten in de zoekmachine ook rechtstreekse links naar PDF bestanden. Daarnaast verschijnen de PDF bestanden ook nog met authorship-rich snippets in de zoekresultaten van Google, m.a.w: inclusief foto en naam van de auteur. Een unieke kans om op te vallen?

Maar ondanks dat zoekmachines PDF bestanden kunnen indexeren, betekent dit nog niet dat dit altijd de beste strategie is voor je SEO. In onderstaand artikel zal ik ingaan op de voor- en nadelen van indexeerbare PDF’s voor je zoekmachine optimalisatie.

De voordelen

  1. PDF’s zijn gemakkelijk te maken

PDF bestanden zijn tegenwoordig eenvoudig te maken. Je kunt je Word document, Illustrator bestand, etc. opslaan als PDF. Onder andere persberichten, cases en productinformatie zijn hierdoor gemakkelijk te maken en nog gemakkelijker om online te zetten en te laten indexeren. Je hebt hierbij geen kennis van HTML of andere programmeertaal nodig.

  1. PDF’s bevatten meta data

PDF bestanden bevatten net als webpagina’s meta data als een titel, meta description en meta keywords. Dit kun je vinden onder ‘Bestand >> Eigenschappen’. Hoewel de meta description en meta keywords helemaal niets meer doen voor zoekmachines, kan een goede wervende meta description zorgen dat er wel op je resultaat wordt geklikt.

  1. PDF’s bevatten links

In PDF bestanden kun je links zetten en aangezien een PDF te indexeren is, worden de links ook geïndexeerd. Wanneer er veel naar je PDF bestand wordt gelinkt vanuit andere websites, geven de links in je PDF bestand linkwaarde door naar je eigen website.

  1. PDF’s tonen authorship-rich snippets

Zoals aangegeven kunnen PDF bestanden net als webpagina’s rich snippets tonen. Hierbij is het net als bij webpagina’s zo dat de eerste schrijver (author) wordt getoond. Bedenk goed welke schrijver je hiervoor in aanmerking wilt laten komen. Vergeet daarbij ook niet dat de schrijver het domein waar het PDF bestand wordt geplaatst, toevoegt onder ‘Bijdrager aan’ in zijn Google+ Profiel.

De nadelen

  1. PDF’s hebben geen navigatiemogelijkheden

Eén van de grootste nadelen van PDF’s is dat wanneer een bezoeker in een PDF bestand terechtkomt via de zoekmachine, hij geen mogelijkheid heeft om op een andere pagina van je website te komen. De bezoeker kan alleen maar terug naar de zoekmachine, wat de kans om de bezoeker te verliezen dus groot maakt.

  1. De lengte van de PDF’s

Omdat PDF’s zo eenvoudig te maken zijn, komt het vaak voor dat een document wordt opgesplitst in een aantal kleinere documenten. Een zoekmachine kan het verband tussen deze documenten niet vinden en zien, waardoor een deel van het gehele document maar gevonden kan worden in de zoekresultaten. Het verhaal is op deze manier dus niet compleet.

Wanneer alles in één document wordt gezet bevat het vaak meerdere onderwerpen, met als gevolg dat een zoekmachine de relevantie niet goed kan bepalen.

Het PDF bestand dient als een webpagina opgebouwd te worden, maar of dit dan ook duidelijk is voor degene waarvoor het document bedoeld is, is dan ook maar de vraag.

  1. PDF’s hebben weinig/lastiger beheer

Een website wordt meestal beheerd via een CMS (Content Management System). PDF bestanden zijn vaak niet via het CMS te beheren. Bij een aanpassing in een PDF bestand zul je deze dan ook eerst moeten downloaden, omzetten naar een Word bestand, opslaan als PDF en weer uploaden.

  1. PDF’s hebben geen Google Analytics code

Persoonlijk vind ik het niet kunnen meten van het PDF bestand middels Google Analytics het grootste nadeel. Wanneer een bezoeker via je website op het PDF bestand komt, is dit te meten via Event Tracking of een Virtual Pageview. Komt de bezoeker rechtstreeks via de zoekmachine op het PDF bestand uit, dan is dit niet te meten. Simpelweg omdat je in een PDF bestand geen Google Analytics code kunt plaatsen. Het aantal totale pageviews is dus lager dan de werkelijkheid, omdat je PDF views niet meegenomen worden.

Conclusie

Het gebruik van PDF’s heeft zowel voor- en nadelen voor SEO. Voor je eigen website moet je dus zelf beslissen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Mijn persoonlijke advies is om de content die je in een PDF hebt staan om te zetten naar een webpagina. Hierdoor heb en behoud je meer controle en kun je alles goed meten. Je krijgt dan de inzichten hoe je de content beter kan optimaliseren.

Orginele blog: http://www.easy.nl/

Terug