Je marketingdashboard met datavisualisatietools (Qlik, Tableau, datastudio, etc.)

Toen ik ooit begon met online marketing, 100 jaar geleden bij wijze van spreken, maakte het allemaal niet zoveel uit. Je investering was klein en het rendement gigantisch. Ik herinner me dat ik voor een opleiding adverteerde voor 7 cent per klik. Dat is nu gauw 7 euro.

Daarom is marketing is een spel dat tegenwoordig op de vierkante millimeter wordt gespeeld. Inzicht is van cruciaal belang. Natuurlijk kun je alle info bij elkaar zoeken uit tools als Adwords, analytics, e-mail tools, etc. Maar eigenlijk wil je in 1 keer alle inzichten bij elkaar, en ja liefst zo dat je er meteen conclusies uit kan trekken. Kan dat dan? Ja dat kan! (anders zou ik er niet over schrijven natuurlijk).

Ik heb het in deze blogs al vaker gehad over datavisualisatie. Het is een van mijn stokpaardjes, omdat er een paar interessante zaken samenkomen: je doet een paar slimme dingen met data en je krijgt goede inzichten. Dit laatste is cruciaal en nauw verbonden met je creativiteit en inzicht om cijfers in de juiste context te tonen en vergelijken.

Adwords, analytics, e-mail tools: data importeren in datavisualisatietools

De meeste datavisualisatietools, zoals QlikView, QlikSense, Tableau, Microstrategy, Google Datastudio, etc. hebben de mogelijkheid om verschillende standaardbronnen te koppelen. Bekende online marketing tools zoals Adwords en Analyics kunnen bij vrijwel alle tools standaard ingelezen worden. Bij de tool van Google, Datastudio, kunnen uiteraard data uit vrijwel alle Google produkten ingelezen worden.

Wat wil je eigenlijk weten?

Veel van mijn klanten vragen voornamelijk: Arjan, welke tool moet ik nu kiezen? Natuurlijk is dat voornamelijk afhankelijk van welke databronnen je wilt koppelen. Maar eigenlijk zou je moeten vragen: Arjan, welke inzichten moet ik nu op de monitor toveren?

Kijk, natuurlijk wil je weten welke adwords advertenties het beste scoren en de hoogste conversie geven. Maar dat wist je al uit Adwords. Interessanter is het om dit gegeven in een context te plaatsen: welke marge paste bij dat produkt van die hoogste converise? Werd het produkt (bij e-commerce) veel teruggestuurd? Je wilt eigenlijk een totaalbeeld waarop je conclusies kan baseren.

Het bepalen van inzichten is het belangrijkste

Het draait bij datavisualisatie dus niet om mooie plaatjes, nu ja een beetje misschien… Het draait om de slimme inzichten. Daar komt data tot leven! Dus aan de slag met datavisualisatie? Helemaal prima, maar eerst nadenken over die slimme inzichten.

Onderstaande staat al het blog Boost je business met Datavisualisatie

Zelf de slimste en mooiste dashboards maken?

Eduvision biedt voor de beste tools in de markt trainingen aan waarin je leert hoe je inzichten verwerft met de desbetreffende dashboard tool.

Terug