Boost je business met Datavisualisatie

Datavisualisatie is nogal hot in de markt. Bijna dagelijks spreek ik klanten die mij vragen hoe ze hun data kunnen combineren om nieuwe inzichten de krijgen. De oplossing: datavisualisatie-tools. Ze luisteren naar namen als QlikView, QlikSense, PowerBI, DataStudio, Tableau en MicroStrategy.

Waarom wil je data visualiseren? Optimaliseer je business!

Data visualiseren is de gemakkelijkste manier om data op een bruikbare, interactieve manier te tonen en nieuwe inzichten te verkrijgen die je nog niet had. De meeste organisaties bulken tegenwoordig van de data: klantdata, verkoopdata, logistieke data, websitedata, email data, profieldata en noem het maar op. Iedereen wil meer inzichten uit die bestaande data halen. De ervaring leert dat die CRM systemen of andere tools zelf vaak niet of net niet in staat zijn de juiste inzichten te leveren. Op zich is dat logisch: het zwaartepunt van die programmatuur ligt elders.

Visualiseer de meest succesvolle klant

Hoe je je beste klanten visualiseert in de data hangt er vanaf in wat voor branche je zit. Een veelvoorkomende combinatie is de combinatie van klant (CRM) data met website (profiel) data. Je brengt dan beide databestanden onder in de tool van je keuze. Vervolgens beschrijf je als het ware in de tool wat de relatie tussen tussen de data. Dan gaan we visualiseren.

Je kunt bijvoorbeeld in een grafiek laten zien welke klanten de afgelopen maanden of het afgelopen jaar de meeste omzet, de hoogste winst en de laagste korting hebben laten zien. Het verhaal wordt echter interessanter wanneer je deze gegevens combineert met website data/profieldata. Als je in die profieldata kunt zien wat diezelfde klanten op je site hebben gedaan, dan kun je dat sitegedrag combineren met hun aankoopgedrag.

Interactie: direct nieuwe vragen stellen aan de visualisatietool

Het grote verschil tussen statische rapporten en visualisatietools is dat die tools interactief zijn. De vragen die je aan het systeem stelt zijn niet statisch. Wanneer je de dashboards inregelt, dan definieer je eigenlijk een aantal uitgangspunten. De data visualiseer je op basis van die uitgangspunten. Het wordt echter interessanter en interactiever wanneer je in de dashboards direct je vraag kunt herdefiniëren.

Websitebezoekers met potentie

Als je de potentie van (website)klanten wilt onderzoeken, dan bepaal je natuurlijk welke data deze potentie laat zien. Afhankelijk van hoeveel klanten je wilt identificeren kun je uitgaan het het bezoeken van bepaalde produkten, categoriën produkten of onderwerpen. Als ik bijvoorbeeld de combinatie visualiseer van klanten die op zoek zijn naar kleding in relatie tot hun omzet in het verleden, dan zal ik heel veel treffers en een hele hoge potentie gaan zien. De vraag is natuurlijk of mensen die in het verleden veel hebben gekocht en nu de site bezoeken, per definitie een indicatie is van een grote verkoop. Ik zou nu mijn vraag wat verder gaan afpellen: ik zet de klantdata in relatie tot specifiekere categoriën: bijvoorbeeld het websitebezoek aan kleding van het nieuwe seizoen of kleding in categoriën waar die klant al eerder heeft gekocht.

Waar het mij even om gaat is dat ik dus de mogelijkheid heb om op een visuele manier in de data te grasduinen. Dat is voor de meeste mensen een prettige manier om nieuwe inzichten te verwerven en daar vervolg aan te geven. In dit geval zou ik die categoriën klanten waar ik succes verwacht bijvoorbeeld gaan mailen.

De voorbereiding

Bij alle genoemde tools geldt dat er een behoorlijke voorbereiding nodig is om uiteindelijk de data op een slimme manier te visualiseren: je moet de data kennen, de data verbinden, de dashboards opzetten en de juiste vragen stellen. Maar goed: het is het waard, omdat je op deze manier inzichten verwerft die je tot nu toe niet had. Dus: optimaliseer je business!

Train en verwerf inzichten met Dashboards

Eduvision biedt voor de beste tools in de markt trainingen aan waarin je leert hoe je inzichten verwerft met de desbetreffende dashboard tool.

Terug