Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals
- 1 dag
- € 849
- Eerstvolgende startdatum 8 januari
Tijdens de training AI in het onderwijs leer je hoe generatieve AI kan bijdragen aan verschillende aspecten binnen het onderwijs, van lesmateriaal en schrijfopdrachten tot administratieve processen en leerlingbegeleiding. Je krijgt inzicht in de basisprincipes van AI, prompt engineering, en de ethische overwegingen bij het gebruik van deze technologie. Aan het einde van de training kun je generatieve AI effectief inzetten binnen diverse functies op school.
Kies hier je training
-
Met een bedrijfstraining kies je voor een training die helemaal aansluit bij de specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk van jouw bedrijf of organisatie. Je kunt in je eentje deelnemen aan deze maatwerktraining, maar ook met één of meerdere collega’s. Een bedrijfstraining vindt plaats waar je maar wilt: op locatie bij jouw bedrijf of organisatie, ergens in het land of op onze mooie nieuwe trainingslocatie op de Veluwe in Apeldoorn.
Voor één of meerdere deelnemers, op de door jou gewenste locatie (maatwerk mogelijk)
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
De essentie van een privétraining is, dat de trainer volledig tot jouw beschikking staat. Je kunt daarbij kiezen voor een algemeen programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar het is ook mogelijk om de training helemaal te laten aansluiten bij jouw specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk. Bij zo’n maatwerktraining wordt het programma helemaal afgestemd op jouw werksituatie, wensen en leerbehoefte. Hierdoor mag je rekenen op maximaal leerrendement.
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven.
(Remote classroom) Aantal dagen en prijs: in overleg
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
Bij een klassikale training volg je een opleiding of training samen met een klas van medestudenten. Het voordeel van deze setting is, dat je kunt leren van andermans cases, tegen het laagst mogelijke tarief. De training vindt plaats op een externe locatie, ergens in het land of op onze mooie nieuwe trainingslocatie in Apeldoorn (midden op de Veluwe).
Bel mij hierover
Ik wil me inschrijven
Startdata virtueel (Remote Classroom)
08-01-2025, Virtueel
06-02-2025, Virtueel
07-03-2025, Virtueel
07-04-2025, Virtueel
06-05-2025, Virtueel
Startdata op locatie
08-01-2025, Brussel
08-01-2025, Antwerpen
08-01-2025, St. Niklaas
08-01-2025, Gent
06-02-2025, Gent
= STARTGARANTIE
Deze training gaat zeker door; er zijn voldoende aanmeldingen. Heb je vragen of wil je weten hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn? Bel ons dan gerust!
= NOG GEEN STARTGARANTIE
Deze training krijgt startgarantie zodra er voldoende aanmeldingen zijn: bel ons om te horen wat de actuele status is of wat op dit moment de alternatieven zijn.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Inleiding
Generatieve AI biedt enorme mogelijkheden binnen het onderwijs, en niet alleen in het klaslokaal. Deze technologie, die in staat is om op basis van een prompt nieuwe teksten, afbeeldingen, geluiden of zelfs video’s te creëren, kan de manier waarop scholen werken fundamenteel veranderen. Of je nu docent, onderwijsassistent, administratief medewerker of schoolleider bent, generatieve AI kan ondersteuning bieden in allerlei taken, van het ontwikkelen van lesmateriaal tot het verbeteren van communicatie en zelfs het stroomlijnen van administratieve processen.
In het klaslokaal kan generatieve AI worden ingezet om lessen te verrijken en te personaliseren. Docenten kunnen AI gebruiken om leerdoelen duidelijker te formuleren, schrijfopdrachten beter te structureren en direct feedback te geven op leerlingenwerk, bijvoorbeeld door tekstuele analyse van spelling, grammatica en stijl. Ook kan AI dienen als een feedback-tool om de taalontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, waarbij het mogelijk is om prompts op maat te creëren die aansluiten bij het taalniveau en de behoefte van de leerling. Door AI te gebruiken bij schrijfopdrachten, kunnen docenten bovendien tijd besparen bij het corrigeren, terwijl leerlingen directer en specifieker geholpen worden in hun leerproces.
Maar de inzet van AI gaat verder dan alleen het werk van de docent. Administratieve medewerkers kunnen AI gebruiken om routineklussen, zoals het schrijven van brieven of het verwerken van rapporten, te automatiseren. Dit maakt tijd vrij voor complexere en mensgerichtere taken. Voor leerlingbegeleiders kan generatieve AI ondersteuning bieden bij het creëren van persoonlijke studiegidsen of adviezen voor studenten, gebaseerd op hun unieke leerstijlen en prestaties.
Ook kan AI de samenwerking en communicatie op school verbeteren. Informatieverzoeken van ouders kunnen via geautomatiseerde systemen worden beantwoord, terwijl de AI snel en accuraat informatie geeft op basis van specifieke vragen. Dit versnelt de reactietijd en zorgt voor consistente, duidelijke antwoorden.
Tegelijkertijd is het essentieel om binnen een schoolcontext kritisch na te denken over het gebruik van generatieve AI. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen AI gebruiken als hulpmiddel en niet als vervanging voor eigen denkwerk? Hoe kunnen we AI inzetten om de creativiteit en schrijfvaardigheid van leerlingen te bevorderen, zonder dat het leidt tot een overmatige afhankelijkheid van technologie? Bovendien moeten ethische kwesties, zoals privacy en het voorkomen van plagiaat, nadrukkelijk worden meegenomen in de integratie van AI in het onderwijs.
Generatieve AI heeft de potentie om het werk binnen scholen efficiënter, creatiever en effectiever te maken. Door de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijke input, kunnen scholen de kracht van AI benutten om zowel de leerervaring van leerlingen te verbeteren als de werklast van medewerkers te verlichten. De uitdaging ligt erin om AI op een bewuste en verantwoorde manier te gebruiken, waarbij de menselijke factor altijd centraal blijft staan.
Training AI in het onderwijs bij jullie op school
Wil je AI op school gaan gebruiken? In een bedrijfstraining kunnen wij de training volledig op maat verzorgen voor jou individueel of samen met een groep collega's.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Modulen
Tijdens de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
- Basisprincipes van AI en taalmodellen
- Inleiding tot Kunstmatige Intelligentie
- Geschiedenis en ontwikkeling van AI
- Huidige toepassingen van AI
- Wat zijn taalmodellen?
- Definitie en typen taalmodellen
- Hoe taalmodellen werken
- Prompt Engineering fundamentals
- Introductie tot Prompt Engineering
- Belang en doel van prompt engineering
- Kernconcepten
- Het structureren van Prompts
- Het belang van duidelijkheid en specificiteit
- Voorbeelden van goed gestructureerde prompts
- Invloed van Prompt Design op de uitvoer
- Analyse van goede vs. slechte prompts
- Het aanpassen van prompts voor betere resultaten
- Prompt verfijnen en optimaliseren
- Iteratief verfijnen van prompts om tot betere resultaten te komen
- Specifieke taaltechnische elementen verwerken in prompts (grammatica, spelling, stijl)
- Gebruik van voorbeelden en context in prompts
- Generatieve AI voor docenten
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Leerdoelen schrijven
- Beoordelingscriteria ontwikkelen
- Opdrachten ontwikkelen
- AI als hulpmiddel voor schrijfproducten
- Hoe AI effectief ingezet kan worden voor creatieve en school schrijfopdrachten
- Grenzen van AI-gebruik en het voorkomen van plagiaat
- Studenten begeleiden bij het gebruik van AI om hun schrijfvaardigheid te verbeteren
- Taaltechnische aspecten van prompts
- Instructies die spelling en grammatica beïnvloeden
- Correctie en feedback op schrijfproducten via AI
- Analyse van taalniveau en stijl via prompt-engineering
- Praktische toepassingen in de les
- Voorbeelden van effectieve prompts in verschillende soorten schrijfopdrachten
- AI inzetten als feedback-tool voor taalontwikkeling
- Hoe AI werkbaar te maken binnen de kaders van toetsing en beoordeling
- De leerling
- Hoe kan de leerling ChatGPT gebruiken voor uitleg? (bijvoorbeeld ook huiswerk)
- Hoe kan een leerling deze tool gebruiken om op een juiste manier bijvoorbeeld een werkstuk te maken?
- Hoe motiveer je een leerling om deze technieken te omarmen?
- Ethische en didactische overwegingen
- Het verschil tussen hulp en plagiaat bij AI-gebruik
- Studenten kritisch laten omgaan met AI in hun leerproces
- De rol van de docent bij het integreren van AI in de lessen
- Praktijkcase
- Werk je eigen casus onder begeleiding uit
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Extra info
Trainers
Om de praktijk zo dicht mogelijk te benaderen, werkt Eduvision uitsluitend met trainers die zelf in de praktijk actief zijn. Zij kennen de branche, de klanten en de problemen waar je tegenaan loopt. Daarom zijn zij tijdens deze training je persoonlijke coach. Deze vakexpert staat volledig tot je beschikking en ondersteunt direct en doelgericht bij je eigen praktijkcase.
Benodigdheden
Om het meeste rendement te halen uit de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals verzoeken wij je vriendelijk om je eigen laptop mee te nemen. Hierdoor heb je altijd jouw eigen praktijkcase en opleidingsmateriaal bij de hand en kun je thuis direct verder met je eigen case.
Doelgroep
De training richt zich op professionals die werkzaam zijn in het onderwijs.
Voorkennis
Specifieke voorkennis is niet vereist.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Startdata
Kies uit 5 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Apeldoorn.
Bedrijfstraining
Met een bedrijfstraining kies je voor een training die helemaal aansluit bij de specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk van jouw bedrijf of organisatie. Je kunt in je eentje deelnemen aan deze maatwerktraining, maar ook met één of meerdere collega’s. Een bedrijfstraining vindt plaats waar je maar wilt: op locatie bij jouw bedrijf of organisatie, ergens in het land of op onze mooie trainingslocatie op de Veluwe in Apeldoorn. Bel ons gerust voor advies; we denken graag met je mee. Wil je een vrijblijvend voorstel ontvangen? Vraag er dan online een aan.
Privétraining
De essentie van een privétraining is, dat de trainer volledig tot jouw beschikking staat. Je kunt daarbij kiezen voor een algemeen programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar het is ook mogelijk om de training helemaal te laten aansluiten bij jouw specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk. Bij zo’n maatwerktraining wordt het programma helemaal afgestemd op jouw situatie, wensen en leerbehoefte. Hierdoor mag je rekenen op maximaal leerrendement. Bel ons gerust voor een (maatwerk)privétraining te bespreken; we denken graag met je mee. Wil je een vrijblijvend voorstel ontvangen? Vraag er dan online een aan.
Virtuele training
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven. Wil je weten wat we op dit gebied precies voor je kunnen betekenen? Bel ons gerust, we denken graag met je mee over de mogelijke oplossingen.
Klassikale training
Bij een klassikale training volg je een opleiding of training samen met een klas van medestudenten. Het voordeel van deze setting is, dat je kunt leren van andermans cases, tegen het laagst mogelijke tarief. De training vindt plaats op een externe locatie, ergens in het land of op onze mooie trainingslocatie in Apeldoorn (midden op de Veluwe). Heb je een vraag? Bel ons gerust; we helpen je graag verder. Je kunt je natuurlijk ook gelijk inschrijven.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Tarieven
Tarief
De kosten voor de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals bedragen €849,00 (excl. €178,29 BTW). (kmo subsidie mogelijk) Dit betreft het tarief voor deelname aan een klassikale training. Wil je liever een bedrijfstraining of privétraining? Bel ons dan of vraag online een voorstel aan.
Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).
Kmo-portefeuille voor ondernemers
De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.
Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?
De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.
Hoeveel subsidies kan ik krijgen?
Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.
- Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 7.500 euro steun per jaar.
- Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 20 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 7.500 euro per jaar.
Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?
Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.
Subsidies aanvragen en ontvangen
Als je voor de eerste keer een subsidieaanvraag wil doen, moet je je onderneming eerst registreren.
Elke subsidieaanvraag gebeurt online nadat je een overeenkomst voor advies hebt afgesloten met je dienstverlener of een persoon die werkt binnen je onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding. Elke subsidieaanvraag moet ten laatste 14 dagen na de startdatum van de prestaties zijn ingediend.
De gebruikershandleiding van de kmo-portefeuille helpt je om vlot een subsidieaanvraag in te dienen.
Subsidies stopzetten en terugbetaling
Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.
Opleidingssubsidie bij Eduvision
Eduvision is een geregistreerde dienstverlener en geaccrediteerd door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap in het kader van KMO-portefeuille (pijler: opleidingen - thema: digitalisering). Registratienummer: DV.O234955
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Virtuele training
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven. Wil je weten wat we op dit gebied precies voor je kunnen betekenen? Bel ons gerust, we denken graag met je mee over de mogelijke oplossingen.
Virtuele training: hoe werkt dat?
Bij een virtuele training kun je via een online verbinding op afstand interactief deelnemen aan de training. Dit wordt ook wel ‘remote classroom’ of ‘virtual classroom’ genoemd. Dit werkt net even anders, maar biedt je dezelfde kwaliteit en is net zo effectief als een face-to-face-training.
Dezelfde kwaliteit, net even anders
Uitgangspunt bij een virtuele training is, dat er net zoveel kennis en vaardigheden worden overgedragen als bij een face-to-face-training. Bovendien dient het elk gewenst niveau van interactiviteit te faciliteren. Daarom werken we vanuit Eduvision met diverse systemen (o.a. dat van onze opdrachtgever), die deze doelstelling breed ondersteunen (waaronder Microsoft Teams of Zoom). Als cursist kun je gratis en eenvoudig inloggen, via een app of via het web.
De verschillende systemen bieden o.a. de volgende mogelijkheden:
- De training volgen met meerdere deelnemers, die je afhankelijk van of ze een camera hebben al dan niet kunt zien.
- Als deelnemers een microfoon hebben, kunnen ze ook met de trainer praten. De trainer kan aangeven en technisch faciliteren wie er kan praten. Deelnemers kunnen virtueel aangeven dat ze wat willen zeggen; de trainer kan hen vervolgens het woord geven.
- Deelnemers kunnen meekijken met de trainer en de trainer kan switchen tussen verschillende schermen die hij wil laten zien.
- Als de deelnemer daar toestemming voor geeft, kan de trainer meekijken op het scherm van de deelnemer (of zelfs het scherm overnemen).
- Er is vaak een chatfunctie, waarmee vragen of opmerkingen voor iedereen zichtbaar worden op het scherm.
- Er is soms een opnamefunctie (de trainer bepaalt - rekening houdend met ieders privacy - of die aan- of uitgezet wordt), waardoor je later (een deel van) de training kunt terugkijken.
- Er kan gebruik gemaakt worden van een whiteboard.
- Er kunnen bestanden gedeeld worden.
NB: Het is handig als je als cursist beschikt over een microfoon of camera (het eerste meer dan het tweede), maar het is geen must; ook zonder kun je deelnemen aan de training. Wél is het zo dat met name een microfoon de interactiviteit bewerkstelligt. Mocht je geen camera of microfoon op de computer hebben, dan is het ook mogelijk om tegelijkertijd in te loggen met je telefoon, zodat je én duidelijk (lees: groot) beeld hebt én kunt beschikken over microfoon en/of camera.
Tijdens de training AI in het onderwijs leer je hoe generatieve AI kan bijdragen aan verschillende aspecten binnen het onderwijs, van lesmateriaal en schrijfopdrachten tot administratieve processen en leerlingbegeleiding. Je krijgt inzicht in de basisprincipes van AI, prompt engineering, en de ethische overwegingen bij het gebruik van deze technologie. Aan het einde van de training kun je generatieve AI effectief inzetten binnen diverse functies op school.
Kies hier je training
-
Met een bedrijfstraining kies je voor een training die helemaal aansluit bij de specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk van jouw bedrijf of organisatie. Je kunt in je eentje deelnemen aan deze maatwerktraining, maar ook met één of meerdere collega’s. Een bedrijfstraining vindt plaats waar je maar wilt: op locatie bij jouw bedrijf of organisatie, ergens in het land of op onze mooie nieuwe trainingslocatie op de Veluwe in Apeldoorn.
Voor één of meerdere deelnemers, op de door jou gewenste locatie (maatwerk mogelijk)
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
De essentie van een privétraining is, dat de trainer volledig tot jouw beschikking staat. Je kunt daarbij kiezen voor een algemeen programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar het is ook mogelijk om de training helemaal te laten aansluiten bij jouw specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk. Bij zo’n maatwerktraining wordt het programma helemaal afgestemd op jouw werksituatie, wensen en leerbehoefte. Hierdoor mag je rekenen op maximaal leerrendement.
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven.
(Remote classroom) Aantal dagen en prijs: in overleg
Bel mij hierover
Stuur mij een vrijblijvend voorstel -
Bij een klassikale training volg je een opleiding of training samen met een klas van medestudenten. Het voordeel van deze setting is, dat je kunt leren van andermans cases, tegen het laagst mogelijke tarief. De training vindt plaats op een externe locatie, ergens in het land of op onze mooie nieuwe trainingslocatie in Apeldoorn (midden op de Veluwe).
Bel mij hierover
Ik wil me inschrijven
Startdata virtueel (Remote Classroom)
08-01-2025, Virtueel
06-02-2025, Virtueel
07-03-2025, Virtueel
07-04-2025, Virtueel
06-05-2025, Virtueel
Startdata op locatie
08-01-2025, Brussel
08-01-2025, Antwerpen
08-01-2025, St. Niklaas
08-01-2025, Gent
06-02-2025, Gent
= STARTGARANTIE
Deze training gaat zeker door; er zijn voldoende aanmeldingen. Heb je vragen of wil je weten hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn? Bel ons dan gerust!
= NOG GEEN STARTGARANTIE
Deze training krijgt startgarantie zodra er voldoende aanmeldingen zijn: bel ons om te horen wat de actuele status is of wat op dit moment de alternatieven zijn.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Inleiding
Generatieve AI biedt enorme mogelijkheden binnen het onderwijs, en niet alleen in het klaslokaal. Deze technologie, die in staat is om op basis van een prompt nieuwe teksten, afbeeldingen, geluiden of zelfs video’s te creëren, kan de manier waarop scholen werken fundamenteel veranderen. Of je nu docent, onderwijsassistent, administratief medewerker of schoolleider bent, generatieve AI kan ondersteuning bieden in allerlei taken, van het ontwikkelen van lesmateriaal tot het verbeteren van communicatie en zelfs het stroomlijnen van administratieve processen.
In het klaslokaal kan generatieve AI worden ingezet om lessen te verrijken en te personaliseren. Docenten kunnen AI gebruiken om leerdoelen duidelijker te formuleren, schrijfopdrachten beter te structureren en direct feedback te geven op leerlingenwerk, bijvoorbeeld door tekstuele analyse van spelling, grammatica en stijl. Ook kan AI dienen als een feedback-tool om de taalontwikkeling van leerlingen te ondersteunen, waarbij het mogelijk is om prompts op maat te creëren die aansluiten bij het taalniveau en de behoefte van de leerling. Door AI te gebruiken bij schrijfopdrachten, kunnen docenten bovendien tijd besparen bij het corrigeren, terwijl leerlingen directer en specifieker geholpen worden in hun leerproces.
Maar de inzet van AI gaat verder dan alleen het werk van de docent. Administratieve medewerkers kunnen AI gebruiken om routineklussen, zoals het schrijven van brieven of het verwerken van rapporten, te automatiseren. Dit maakt tijd vrij voor complexere en mensgerichtere taken. Voor leerlingbegeleiders kan generatieve AI ondersteuning bieden bij het creëren van persoonlijke studiegidsen of adviezen voor studenten, gebaseerd op hun unieke leerstijlen en prestaties.
Ook kan AI de samenwerking en communicatie op school verbeteren. Informatieverzoeken van ouders kunnen via geautomatiseerde systemen worden beantwoord, terwijl de AI snel en accuraat informatie geeft op basis van specifieke vragen. Dit versnelt de reactietijd en zorgt voor consistente, duidelijke antwoorden.
Tegelijkertijd is het essentieel om binnen een schoolcontext kritisch na te denken over het gebruik van generatieve AI. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen AI gebruiken als hulpmiddel en niet als vervanging voor eigen denkwerk? Hoe kunnen we AI inzetten om de creativiteit en schrijfvaardigheid van leerlingen te bevorderen, zonder dat het leidt tot een overmatige afhankelijkheid van technologie? Bovendien moeten ethische kwesties, zoals privacy en het voorkomen van plagiaat, nadrukkelijk worden meegenomen in de integratie van AI in het onderwijs.
Generatieve AI heeft de potentie om het werk binnen scholen efficiënter, creatiever en effectiever te maken. Door de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijke input, kunnen scholen de kracht van AI benutten om zowel de leerervaring van leerlingen te verbeteren als de werklast van medewerkers te verlichten. De uitdaging ligt erin om AI op een bewuste en verantwoorde manier te gebruiken, waarbij de menselijke factor altijd centraal blijft staan.
Training AI in het onderwijs bij jullie op school
Wil je AI op school gaan gebruiken? In een bedrijfstraining kunnen wij de training volledig op maat verzorgen voor jou individueel of samen met een groep collega's.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Modulen
Tijdens de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals komen in basis onderstaande onderwerpen aan bod. Afhankelijk van ontwikkelingen op het vakgebied, kan de feitelijke trainingsinhoud hier echter van afwijken. Bel ons gerust voor meer informatie over de actuele inhoud.
- Basisprincipes van AI en taalmodellen
- Inleiding tot Kunstmatige Intelligentie
- Geschiedenis en ontwikkeling van AI
- Huidige toepassingen van AI
- Wat zijn taalmodellen?
- Definitie en typen taalmodellen
- Hoe taalmodellen werken
- Prompt Engineering fundamentals
- Introductie tot Prompt Engineering
- Belang en doel van prompt engineering
- Kernconcepten
- Het structureren van Prompts
- Het belang van duidelijkheid en specificiteit
- Voorbeelden van goed gestructureerde prompts
- Invloed van Prompt Design op de uitvoer
- Analyse van goede vs. slechte prompts
- Het aanpassen van prompts voor betere resultaten
- Prompt verfijnen en optimaliseren
- Iteratief verfijnen van prompts om tot betere resultaten te komen
- Specifieke taaltechnische elementen verwerken in prompts (grammatica, spelling, stijl)
- Gebruik van voorbeelden en context in prompts
- Generatieve AI voor docenten
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Leerdoelen schrijven
- Beoordelingscriteria ontwikkelen
- Opdrachten ontwikkelen
- AI als hulpmiddel voor schrijfproducten
- Hoe AI effectief ingezet kan worden voor creatieve en school schrijfopdrachten
- Grenzen van AI-gebruik en het voorkomen van plagiaat
- Studenten begeleiden bij het gebruik van AI om hun schrijfvaardigheid te verbeteren
- Taaltechnische aspecten van prompts
- Instructies die spelling en grammatica beïnvloeden
- Correctie en feedback op schrijfproducten via AI
- Analyse van taalniveau en stijl via prompt-engineering
- Praktische toepassingen in de les
- Voorbeelden van effectieve prompts in verschillende soorten schrijfopdrachten
- AI inzetten als feedback-tool voor taalontwikkeling
- Hoe AI werkbaar te maken binnen de kaders van toetsing en beoordeling
- De leerling
- Hoe kan de leerling ChatGPT gebruiken voor uitleg? (bijvoorbeeld ook huiswerk)
- Hoe kan een leerling deze tool gebruiken om op een juiste manier bijvoorbeeld een werkstuk te maken?
- Hoe motiveer je een leerling om deze technieken te omarmen?
- Ethische en didactische overwegingen
- Het verschil tussen hulp en plagiaat bij AI-gebruik
- Studenten kritisch laten omgaan met AI in hun leerproces
- De rol van de docent bij het integreren van AI in de lessen
- Praktijkcase
- Werk je eigen casus onder begeleiding uit
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Startdata
Kies uit 5 locatie(s) in België. Ook beschikbaar in Utrecht en Apeldoorn.
Bedrijfstraining
Met een bedrijfstraining kies je voor een training die helemaal aansluit bij de specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk van jouw bedrijf of organisatie. Je kunt in je eentje deelnemen aan deze maatwerktraining, maar ook met één of meerdere collega’s. Een bedrijfstraining vindt plaats waar je maar wilt: op locatie bij jouw bedrijf of organisatie, ergens in het land of op onze mooie trainingslocatie op de Veluwe in Apeldoorn. Bel ons gerust voor advies; we denken graag met je mee. Wil je een vrijblijvend voorstel ontvangen? Vraag er dan online een aan.
Privétraining
De essentie van een privétraining is, dat de trainer volledig tot jouw beschikking staat. Je kunt daarbij kiezen voor een algemeen programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar het is ook mogelijk om de training helemaal te laten aansluiten bij jouw specifieke wensen, behoefte en dagelijkse praktijk. Bij zo’n maatwerktraining wordt het programma helemaal afgestemd op jouw situatie, wensen en leerbehoefte. Hierdoor mag je rekenen op maximaal leerrendement. Bel ons gerust voor een (maatwerk)privétraining te bespreken; we denken graag met je mee. Wil je een vrijblijvend voorstel ontvangen? Vraag er dan online een aan.
Virtuele training
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven. Wil je weten wat we op dit gebied precies voor je kunnen betekenen? Bel ons gerust, we denken graag met je mee over de mogelijke oplossingen.
Klassikale training
Bij een klassikale training volg je een opleiding of training samen met een klas van medestudenten. Het voordeel van deze setting is, dat je kunt leren van andermans cases, tegen het laagst mogelijke tarief. De training vindt plaats op een externe locatie, ergens in het land of op onze mooie trainingslocatie in Apeldoorn (midden op de Veluwe). Heb je een vraag? Bel ons gerust; we helpen je graag verder. Je kunt je natuurlijk ook gelijk inschrijven.
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Tarieven
Tarief
De kosten voor de Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals bedragen €849,00 (excl. €178,29 BTW). (kmo subsidie mogelijk) Dit betreft het tarief voor deelname aan een klassikale training. Wil je liever een bedrijfstraining of privétraining? Bel ons dan of vraag online een voorstel aan.
Bij het cursusbedrag is alles inbegrepen: het cursusgeld, opleidingsmateriaal en lunch (lunch alleen bij dagcursussen).
Kmo-portefeuille voor ondernemers
De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf. De kmo-portefeuille wil toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk bedrijven. Daarom maken we het je eenvoudig om je aan te melden en subsidieverzoeken in te dienen.
Komt mijn kmo in aanmerking voor de subsidie?
De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel voor kmo’s en beoefenaars van vrije beroepen die in Vlaanderen zijn gevestigd.
Hoeveel subsidies kan ik krijgen?
Hoeveel steun je ontvangt, is afhankelijk van de grootte van je onderneming.
- Een kleine onderneming die investeert in opleiding en advies kan 30 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal 7.500 euro steun per jaar.
- Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 20 procent steun genieten via de kmo-portefeuille. Je krijgt maximaal 7.500 euro per jaar.
Voor welke activiteiten kan ik een kmo-portefeuille aanvragen?
Met de kmo-portefeuille investeer je in opleidingen en trainingen voor je personeel. Daarnaast krijg je subsidies voor het inwinnen van advies bij geregistreerde dienstverleners.
Subsidies aanvragen en ontvangen
Als je voor de eerste keer een subsidieaanvraag wil doen, moet je je onderneming eerst registreren.
Elke subsidieaanvraag gebeurt online nadat je een overeenkomst voor advies hebt afgesloten met je dienstverlener of een persoon die werkt binnen je onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding. Elke subsidieaanvraag moet ten laatste 14 dagen na de startdatum van de prestaties zijn ingediend.
De gebruikershandleiding van de kmo-portefeuille helpt je om vlot een subsidieaanvraag in te dienen.
Subsidies stopzetten en terugbetaling
Je zet je subsidie-aanvraag stop wanneer je wil. Dat doe je via de website.
Opleidingssubsidie bij Eduvision
Eduvision is een geregistreerde dienstverlener en geaccrediteerd door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap in het kader van KMO-portefeuille (pijler: opleidingen - thema: digitalisering). Registratienummer: DV.O234955
Training AI in het onderwijs voor docenten en onderwijs professionals: Virtuele training
Wil je de door jou gewenste training liever virtueel (online) volgen? Dat kan via onze ‘remote classroom’. Het verschil met een face-to-face-training is dat de trainer de training op afstand voor je verzorgt. Je kunt daarbij kiezen voor het algemene programma (zie hiervoor onze trainingomschrijvingen), maar we kunnen de training ook aanpassen aan je specifieke wensen, behoefte en praktijksituatie. Je volgt je virtuele training in je eentje, met je collega’s of met mensen van andere bedrijven. Wil je weten wat we op dit gebied precies voor je kunnen betekenen? Bel ons gerust, we denken graag met je mee over de mogelijke oplossingen.
Virtuele training: hoe werkt dat?
Bij een virtuele training kun je via een online verbinding op afstand interactief deelnemen aan de training. Dit wordt ook wel ‘remote classroom’ of ‘virtual classroom’ genoemd. Dit werkt net even anders, maar biedt je dezelfde kwaliteit en is net zo effectief als een face-to-face-training.
Dezelfde kwaliteit, net even anders
Uitgangspunt bij een virtuele training is, dat er net zoveel kennis en vaardigheden worden overgedragen als bij een face-to-face-training. Bovendien dient het elk gewenst niveau van interactiviteit te faciliteren. Daarom werken we vanuit Eduvision met diverse systemen (o.a. dat van onze opdrachtgever), die deze doelstelling breed ondersteunen (waaronder Microsoft Teams of Zoom). Als cursist kun je gratis en eenvoudig inloggen, via een app of via het web.
De verschillende systemen bieden o.a. de volgende mogelijkheden:
- De training volgen met meerdere deelnemers, die je afhankelijk van of ze een camera hebben al dan niet kunt zien.
- Als deelnemers een microfoon hebben, kunnen ze ook met de trainer praten. De trainer kan aangeven en technisch faciliteren wie er kan praten. Deelnemers kunnen virtueel aangeven dat ze wat willen zeggen; de trainer kan hen vervolgens het woord geven.
- Deelnemers kunnen meekijken met de trainer en de trainer kan switchen tussen verschillende schermen die hij wil laten zien.
- Als de deelnemer daar toestemming voor geeft, kan de trainer meekijken op het scherm van de deelnemer (of zelfs het scherm overnemen).
- Er is vaak een chatfunctie, waarmee vragen of opmerkingen voor iedereen zichtbaar worden op het scherm.
- Er is soms een opnamefunctie (de trainer bepaalt - rekening houdend met ieders privacy - of die aan- of uitgezet wordt), waardoor je later (een deel van) de training kunt terugkijken.
- Er kan gebruik gemaakt worden van een whiteboard.
- Er kunnen bestanden gedeeld worden.
NB: Het is handig als je als cursist beschikt over een microfoon of camera (het eerste meer dan het tweede), maar het is geen must; ook zonder kun je deelnemen aan de training. Wél is het zo dat met name een microfoon de interactiviteit bewerkstelligt. Mocht je geen camera of microfoon op de computer hebben, dan is het ook mogelijk om tegelijkertijd in te loggen met je telefoon, zodat je én duidelijk (lees: groot) beeld hebt én kunt beschikken over microfoon en/of camera.