De evolutie van affiliate marketing

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van digitaal adverteren, waarbij het prijsmodel meestal gebaseerd is op een Cost Per Acquisition (CPA). Dit betekent dat de adverteerder slechts betaalt wanneer een bepaalde doelstelling wordt behaald. Dat kan dan bijvoorbeeld gaan over een aankoop, een lead of een inschrijving op de nieuwsbrief.

Affiliate publishers kunnen we meestal onderverdelen in de volgende 4 groepen:

Vergelijkingswebsites

De bekendste vorm van affiliate marketing is waarschijnlijk de vergelijkingswebsite. Het gebruik hiervan wordt bijvoorbeeld in België zelfs actief gestimuleerd, onder invloed van figuren als Johan Vande Lanotte, met het vergelijken van energieleveranciers, banken (via o.a. Wikifin) en gsm-abonnementen.

Vandaag zijn de meeste vergelijkingswebsites puur op prijs gericht, waardoor dit maar voor een klein percentage van de bedrijven (voornamelijk de prijsvechters) een valabel marketingkanaal is doorheen het jaar.

Loyaliteit en beloningen

Dit type affiliates is veelal gericht op de branding van de eigen site in de eerste plaats, en jouw product/dienst in de tweede plaats. Zij bieden hun doelgroep (exclusieve) aanbiedingen aan, waarop die laatste contante korting ontvangt, loyaliteitspunten opspaart of gratis cadeaus ontvangt. Vaak vindt dit plaats via een soort van valuta in relatie tot de website, zoals ‘credits’ die je kunt sparen als je vaak e-mails opent.

Een voorbeeld hiervan is AppDog, waarbij je als gebruiker gratis facebookcredits kan verzamelen door apps (via hun) te downloaden.

Blogs en social

Dit zijn vaak influencials binnen jouw sector, met gedetailleerde content in de vorm van blogposts en video's. Deze vind je bijvoorbeeld vaak terug voor schoonheidsproducten op YouTube. Soms zijn deze fashion blog(st)ers, zoals Lauren Luke met video's tot bijna 6 miljoen views, overigens zo populair dat ze zelf schoonheidsmerken & -referenties worden en hiervan kunnen leven.

Coupons en deals

Tot slot zijn er de coupon- en dealsites. Kortingscodes en coupons boomen net als in andere landen in Europa. Flipit.com, een kortingssite en bespaarwijzer, onderzocht de markt in België en merkte een groei van maar liefst 385% voor de populariteit van kortingscodes sinds 2011.

De groeiende populariteit van kortingscodes kunnen we deels toeschrijven aan het groeiend aantal mensen dat online koopt. Naast tijdswinst is de prijs vaak één van de belangrijkste redenen om het winkelmandje online te vullen. En wie prijs zegt, denkt kortingen.

Google stelde tussen 2009 en 2011 een groei vast van maar liefst 69% inzake trafiek van retailerwebsites naar couponsites (Bron: The Zero Moment Of Truth). Een groot deel van deze bezoekers gaat ook tijdens het bestelproces in een webwinkel ineens naar deze codes op zoek. Dit gaat bijvoorbeeld als volgt bij een bedrijf als AK Culture, men is daar aan het shoppen, vindt iets leuks en denkt ineens: “ik vraag me toch af of er geen coupon is”. Deze zoektocht wordt ook vaak (onbewust actief) gestimuleerd wanneer bezoekers het winkelmandje doorlopen, en plots een invulveld zien met "vul hier uw kortingscode in:".

Heel vaak vinden surfers dan geen (geldige) kortingscode voor dit product bij de retailerwebsite in kwestie, maar wel voor een andere website. 61% van de bezoekers aan affiliate couponsites switcht dan naar deze andere website om zijn aankoop te vervolledigen. Want: maar liefst 78% van de shoppers zegt dat het (al dan niet) beschikken over een geldige promotiecode de doorslag geeft om te kopen.

Geen promocode veld wanneer er geen geldige is!

In 2013 kende het winkelmandje een verlatingspercentage van bijna 75%. Een deel hiervan kan worden toegeschreven aan het kortingsveld op de transactiepagina, waarvoor een geldige code onvindbaar blijkt. Wanneer er dus geen specifieke korting mogelijk is voor de gekozen producten, lijkt het ons in dat geval dan ook beter om dit promoveld achterwege te laten of meer te verbergen.

De silo van on- en offline

Vandaag zijn de kortingen veelal exclusief te verkrijgen voor de online website van het merk. Maar zoals aangehaald in ons onderzoek naar de shift in e-commerce, is online vandaag nog voornamelijk een portaal naar offline. We laten ons inspireren en adviseren door online, maar zelfs de persoon die uitsluitend online tools gebruikten om zich te informeren vooraleer tot een aankoop over te gaan, doet 'slechts' de helft van zijn aankopen online.

Waarom zou je de korting limiteren dan tot online? Mijn postbus zit dagelijks gevuld met allerhande kortingen voor allerhande shops, zonder dat ik hier ooit om vroeg, en waarvan 99% rechtstreeks in de papiermand gaat. Maar wanneer ik er actief naar op zoek ga, en zo goed als zeker weet wat ik ermee zou kopen … als ik dan al een code vindt, dan is deze uitsluitend online te gebruiken.

Something to think about ...

Blog aangeboden door: Wijs.be

Terug