7 tips voor webteksten waarmee je iedere bezoeker overtuigt

Wil jij je bezoekers overtuigen? Stomme vraag… Natuurlijk wil je dat! In dit blog geef ik je 7 tips voor webteksten die geen enkele bezoeker weerstaat.

1. Speel eerst in op de pijnpunten

Door in te gaan op de pijnpunten laat je zien dat je de bezoeker begrijpt. De bezoeker herkent zich in de situatie en voelt zich aangesproken. Vervolgens bied je de oplossing aan.

2. Vertel waarom

Eerder schreef ik al over de kracht van het woord ‘omdat’. Het is wetenschappelijk bewezen dat bezoekers eerder actie ondernemen als je ze een reden geeft. Geef altijd aan waarom de bezoeker voor jou moet kiezen. Zo geeft Jumbo bezoekers 7 redenen waarom het de ideale supermarkt is.

3. Blijf herhalen

Herhaling is cruciaal. Een bezoeker is het pas met je eens als hij je helemaal begrijpt. Maak je punt op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:

  • Op een directe manier door het te stellen
  • Door een voorbeeld te gebruiken
  • Met storytelling
  • Een quote van een klant of expert
  • In je afsluitende samenvatting

4. Wees consistent

Bezoekers zijn consistent in hun gedrag: wie A zegt, wil ook B zeggen. Doordat we consistent zijn in ons gedrag zullen we op een volgend verzoek ook eerder ‘JA’ zeggen. Bijvoorbeeld na het inschrijven voor een nieuwsbrief, ook aanmelden voor een webinar.

5. De kracht van sociale bewijskracht

Als bezoekers twijfelen, kijken ze graag naar wat anderen doen. Naast de geijkte referenties kun je sociale bewijskracht ook verwerken in je webtekst. Bijvoorbeeld door externe partijen te noemen of namen van autoriteiten binnen jouw vakgebied. Denk ook aan keurmerken en certificeringen.

6. Vergelijk appels met peren

Wanneer je jouw content kan betrekken op iets dat de bezoeker al als waarheid aanvaardt, is het makkelijker om hem te overtuigen. Soms heb je meer overtuigingskracht door juist appels met peren te vergelijken. De prijs van een cursus kun je vergelijken met de prijs van een vergelijkbare cursus. Maar het vergelijk het eens met de prijs van een seminar of een training.

7. Lange teksten

Laat je bezoekers nooit achter met onbeantwoorde vragen. Daarom zijn lange webteksten (longreads) ook niet erg. Je bezoeker hoeft het niet allemaal te lezen. Maar wel zoveel dat hij overtuigd is om voor jou te kiezen. Je moet alle bezwaren zien weg te nemen.

Blog aangeboden door: Eigen & Wijze Internet Marketing

Terug